Lovetotravel
Kaapverdië September 2003

SCHIPHOL - Op 20 september waren we om 7.30 op Schiphol, het vliegtuig zou om 9.25 vertrekken. Eerst nog tickets op te halen, die niet klaar lagen en dus met de hand uitgeschreven moesten worden. Om 8.00 konden we inchecken en hoorden we dat het vlie Uiteindelijk vertrok het vliegtuig om 12.00, de mist kreeg hiervan de schuld, maar andere vliegtuigen waren door de mist veel korter vertraagd. Om 13.05 landden we in München, hier mochten we even het vliegtuig uit en om 14.15 vlogen we weer verder. KAAPVERDISCHE EILANDEN - SAL - Vanuit het vliegtuig was al te zien dat het eiland één hele grote kale vlakke zandvlakte was Om 17.15 lokale tijd (3 uur tijdsverschil) landden we op Sal, één van de Kaapverdische eilanden. De douane hier had een lijst met mensen die al voor een visum hadden betaald, dus dit ging allemaal erg vlot, waardoor we om 18.15 al in een bus naar Mur Op de kaart leek Murdeira een stad, maar het bleek één groot appartementencomplex te zijn, de buitenkant van de appartementen zag er heel verzorgd uit
Ook de binnenkant van het appartement was bovenverwachting luxe, met een gezellig zithoekje met tv en 'keukentje' met koelkast Een lekker bed en een stille prima werkende airco op de slaapkamer. Bij de receptie lag een briefje (in het Nederlands) van de duikschool klaar, we werden de volgende dag om 9.30 opgehaald De maaltijd de eerste avond was vissoep, een stukje vlees met vette patatjes en wat salade, niet super we hadden op een lopend buffet gehoopt Er was een dessertbuffet van cake en fruit toe SANTA MARIA - Na een lekker ontbijt werden we opgehaald door een Nederlandse instructrice van duikschool Manta Diving in Santa Maria. Iedere dag moesten we over deze niet al te stevig uitziende, houten pier lopen
Vanaf de 'pier' moesten we via een ijzeren trappetje naar beneden toe, naar deze rubberen motorboot Op de pier waren ook de lokale vissers altijd erg druk met het schoonmaken van hun vers gevangen vissen In ongeveer een kwartiertje vaarden we naar de eerste duikplek toe FAROL FUNDO - Met een koprol van de boot af, daarna via een boeilijn afdalen tot 10 meter en dan geleidelijk, langs mooie riffen naar een maximum diepte van 18 meter. We zagen deze geit zeebrasem Groep guinee grommers en doktersvissen
Gestreepte (kaapverdische) zeebrasem Een mooie eerste duik met prima zicht. Na deze duik reden we weer terug naar de duikschool, daar moesten we ons zelf zo’n twee uur vermaken STO ANTAO - 's Middags reden/ vaarden we naar de tweede duikplek, waar op 10 meter een in tweeën gebroken scheepswrak, van zo’n 40 meter lengte lag. We zagen deze letter vijlvis Dit was een prachtige duik, in en rond het wrak zwommen vissen met de mooiste kleuren Juffertje
Gestippelde egelvis (Tar)bot, de foto's van deze dag lukte minder goed omdat de flitser nog niet op het fototoestel zat Schorpioenvis Zeekonijn, deze slakachtige spuit paarse inkt als je erover heen wrijft Weer terug bij het appartementencomplex dronken we wat bij de bar en maakten een duik in het zout water zwembad. ’s Avonds aten we kipachtig vlees met nog vettere patat en fruit toe
PONTANHA - De volgende dag maakten we onze eerste echte stromingsduik. De stroming was eenmaal in het water direct te voelen, de afdaling ging dan ook via de boeilijn. We zagen deze soldatenvissen onder een rif begroeid met geel koraal Het eerste stuk moesten we tegen de stroming in zwemmen, dat is flink hard werken! Onder een rots zagen we soldatenvissen, een zeebrasem en een koraalvlinder die maar half op de foto staat Gewone pijlstaartrog 3 CAVES IN FAROL - Bij de pier werden de flessen gewisseld en na een uurtje maakten we de tweede stromingsduik. We doken in een paar kleine grotjes vol met grote scholen visjes, hier zwommen we tussen twee rotsen door en zwommen guinee grommers echt Deze duik was veel relaxter doordat we nu voornamelijk met de stroming met zwommen en elders door de boot weer werden opgehaald. Op deze foto een groep langszwemmende guinee grommers
Het was wel soms best lastig om als je met de stroming meegaat ergens even stil te blijven hangen om een mooie foto te maken Gewone eekhoornvis Robuuste koraalvlinders, op de achtergrond een flipper We vonden de duiken in de baai erg mooi en de moeite waard en besloten dat we net zo lief in de baai bleven duiken, net zo leuk en het scheelt een lang stuk varen en een hoop geld Onder de rotsen zagen we tussen de soldatenvissen en de guinee grommers deze octopus
Sylvia probeerde deze duikdag het fototoestel, best even wennen maar het resultaat valt niet tegen. De flitser zat er nu wel weer op en dat maakt toch veel mooiere foto’s 3 CAVES IN FAROL - Na het rauwe vlees van de vorige avond voelde Casper zich niet goed en besloot Sylvia de duiken van vandaag alleen te doen. Op deze foto een zee-egel en een zeester De eerste duik ging weer naar de 3 kleine grotjes, de stroming was hier vandaag veel minder sterk, je werd nu door de deining heen en weer gewiegd, dat dook wel leuk Maskermurene Trompetvissen
Gewone pijlstaartrog Soldatenvissen in een klein donker grotje Langoest Letter vijlvis Hele grote vis en rechts op de foto soldatenvissen en gewone eekhoornvis
STO ANTAO - Na het wisselen van de flessen ging de tweede duik weer naar het scheepswrakje. We waren deze duik maar met zijn drieën incl. de instructeur, dus dat dook erg prettig. Twee (West-Afrikaanse) barbelen We doken door een aantal kleinere ruimtes in het schip heen, weer een erg leuke en mooie duik. Gestippelde egelvis Het was alleen niet prettig om zonder buddy te duiken, een buddy geeft toch een veiliger gevoel onder water. Doktersvis Neon juffertje Kleine ruimte in het schip vol met allemaal prachtig gekleurde visjes
Zeester (Sergeant majoor) juffertjes en trompetvis FAROL FUNDO - Bastaard grommers en lipvissen. Ook de vierde duikdag ging Sylvia nog alleen, dit keer was er bij het rif een hele flinke stroming Met de stroming mee ging prima, maar soms was haast niet tegen de stroming in te zwemmen Lipvissen en juffertje. De sterke stroming (die in het gebied vaak aanwezig is) is voor een keertje leuk om mee te maken, maar zorgt er wel voor dat het duiken veel minder ontspannen is. Zonder stroming duiken is toch een stuk prettiger
Foto van het rif Onbekende soort vis Lipvissen/ girelle Witte bandmurene STO ANTAO - Na het wisselen van de flessen bij de pier, ging de tweede duik weer naar het wrakje, hier was de stroming het minst (de duikplek met de meeste variatie prachtig gekleurde vissen). Hier zwom weer een prachtig gekleurde papegaaivis, de kle
Weer door kleinere ruimtes in het schip heen gedoken en weer een prachtige duik Trompetvis Hagedisvis Lipvis/ girelle School senegal zeebrasems. Bij het opstijgen, bleek dat de stroming flink was toegenomen, eenmaal boven, bleek dat het noodweer (wind, regen en hoge golven) was geweest
Gestippelde egelvis. Een andere boot van de duikschool was naar onze boot toe gevaren om te melden dat we snel naar land toe moesten. Onder water hadden we helemaal niets van de storm gemerkt. De regen was ondertussen gestopt maar de golven waren nog Eenmaal aan land was goed te zien hoe hard het geregend had. Vandaag met de taxi terug naar het appartement, want de duikschool was veel te druk met het veilig stellen van hun boten. Deze foto maakte Casper vanaf de kamer Door de haast was een tas met spullen op de boot achtergebleven, de limonade werd erg gewaardeerd 3 CAVES IN FAROL - Gewone pijlstaartrog en soldatenvissen. Gelukkig voelde Casper zich vandaag weer beter, dus gingen we weer met zijn tweeën duiken. We besloten maar één duik te maken vandaag Grotje vol met soldatenvissen. Het was voor deze duik even zoeken naar een duikplaats, doordat de boeien verdwenen waren (waarschijnlijk door de storm van gisteren). We gingen uiteindelijk weer naar de 3 kleine grotjes toe
Casper die tussen een grote school visjes door zwom. Gelukkig viel het vandaag weer mee met de stroming, wel was er vandaag een hele koude stroming in het water, die het soms heel fris maakte Zwartoor murene Casper op de foto Het ontbijt was gelukkig wel een goed en gevarieerd buffet Uitzicht vanuit het restaurant
26 september was onze laatste dag op de Kaapverdische eilanden, we hadden allebei geen zin en geen energie om (zoals we eerder wel hadden gepland om te gaan doen) het eiland zelf nog een beetje te verkennen. We bleven dus de hele dag in het apparteme Ons appartementje Bij het appartementencomplex stond een grote bak vol met schildpadden Uitzicht op het hoogste punt van het eiland, deze 'berg' hadden we eigenlijk op willen lopen Aan het eind van de middag liepen we nog een klein stukje langs de zee, over de vulkanische rotsen. ’s Avonds hadden we lekker een groentesoepje in het restaurant willen eten, maar dit was wel een heel vies soepje
Slakjes in een waterpoeltje Om 21.30 werden we weer met de bus opgehaald, richting vliegveld. Het vliegtuig zou om 23.30 vertrekken, maar had weer een uur vertraging en waarom? Waarschijnlijk het Afrikaanse tempo Na 6 uur vliegen en genieten van de maaltijd in het vliegtuig, kwamen we de volgende ochtend weer in Nederland aan. Blij om weer lekker thuis te zijn! We hebben prachtig gedoken, maar verder was dit niet zo’n succes vakantie